Köpvillkor

Här finner du information som hjälper dig att vara trygg när du handlar hos oss.

Vi vill att du som handlar av oss skall vara nöjd med vår service och våra produkter. Därför lovar vi;

– Att leverera dina varor så snabbt vi kan; vi skickar dem inom 1-2 vardagar efter din beställning är gjord.

– Att maila eller ringa dig om det skulle uppstå förseningar eller problem med din order.

– Att varorna du får stämmer överens med våra produktbeskrivningar.

– Att alltid svara på dina frågor på ett personligt och kunnigt sätt.

Om du upplever att vi misslyckats med någon av dessa punkter är du välkommen att höra av dig till oss direkt, så kommer vi att försöka lösa din situation på bästa sätt.

Köp

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress.

(om du ej fått en orderbekräftelse efter avslutat köp: kontakta oss)

I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkterna, priser, fakturerings- och leveransadress. Du väljer själv som kund vid slutet av köpet ifall du vill ha ett lösenord och spara dina uppgifter och ”logga in” vid nästa köp.

Är något fel i beställningen eller du vill ta bort eller lägga till en vara så kontakta oss på

Email: info@alivefoods.se

Telefon: 0521-779700

Vi svarar på alla mail inom 24 timmar.

Natural Earth Wellness AB är ett aktiebolag med orgnummer: 556879-3938.

Pris

Alla priser är angivna i svenska kronor inklusive moms. Vid faktura bifogas denna tillsammans med din leverans. Vid genomförd beställning får kunden automatiskt en orderbekräftelse via e-post.

Om kunden inte fått en orderbekräftelse efter ca 30 min bör denne kontrollera att angiven e-postadress är korrekt.

Din orderbekräftelse är ditt kvitto så behåll gärna det tills paketet anlänt.

Vid behov av annat kvitto maila till oss så ordnar vi det.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan eller andra missöden, och förbehåller oss rätten att justera priset. Självklart kontaktar vi dig om du har fått fel pris på din orderbekräftelse och du har i så fall full rätt att annulera din beställning.

Frakt

Fri frakt över 500 kr

Vid beställningar över 500 kr bjuder vid dig på frakten. Du behöver ingen kod för att få fraktfritt, kassan känner automatiskt av när det totala produktvärdet överstiger 500 kr. (efter ev. rabatter och erbjudanden).

Frakt och andra tillägg ser du redan i kassan, inga dolda avgifter tillkommer.

Fraktpriserna på beställningar under 500kr är fast pris på 29 kr.

Försändelser med DHL ligger i 13 dagar – de skickas tillbaks den 14:de dagen – ibland redan tidigt på morgonen.

Du får ett sms eller ett mail när ditt paket är framme beronde på vad du vill lämna för information i kunduppgifter.

Alla transporter via Service point – DHL är klimatsmarta. Det betyder att de kompenserar för koldioxiden som släpps ut.

Upplysning om var ditt utlämningställe är kommer i avisering via SMS eller e-mail. Vill du veta på förhand om DHLs utlämningställen se DHLs hemsida www.servicepoint.se.

Om du vill ha ditt DHL paket till en särsklid service point/utlämningställe så meddela oss detta i kommentarsrutan vid beställning.

Paket till Norge

Eftersom Norge ej är medlem i EU medför beställning från ett EU-land alltid en risk för hög tullavgift och mycket dyra fraktkostnader och ett antal tulldeklarationspapper. Vi skickar just nu ej till Norge pga av detta.

Paket till andra länder

Om du önskar leverans till andra länder än de du finner i kassan kan du maila oss till: info@alivefoods.se så kan vi räkna ut fraktavgift åt dig.

Leveranstid

Din beställning skickas från Alive Foods senast 2 vardagar efter din beställning är gjord.

Om du har behov av en vara mycket snabbt, meddela oss gärna detta i kommentarrutan vid beställning.

Leverans från oss till er tar 1-4 arbetsdagar beroende på vart du bor. DHL hämtar varje dag. 

OBS: Alla beställningar efter kl 12.00 skickas inte ut förrän nästkommande dag. Vid köp på fredagar efter 12.00 kan ej skickas förrän måndag. 

Är en eller flera varor restnoterade på din beställning meddelas du i förväg och kan själv välja om du vill vänta eller dela upp leveransen på flera försändelser eller avboka leveransen.

Konsumenten har rätt att häva köpet utan kostnad vid eventuell försening. Vi står för eventuell extra fraktkostnad vid delleverans om det önskas. Vid eventuella fel i angivande av lagerstatus eller om alivefoods.se av någon anledning inte kan leverera en vara, reserverar alivefoods.se rätten att korrigera detta i efterhand. Vi kontaktar i så fall kunden i förekommande fall.

Outlösta paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för outlösta paket dvs: returfrakt, expeditionskostnad etc. Det är minimiavgift 100:- vid outlösta paket. Försändelsen ligger på uthämtningsstället i 14 dagar innan den returneras till oss.

Betalningsalternativ

Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea.

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

3-D Secure är en teknik framtagen av VISA för att verifiera dig som konsument när du betalar med ditt kort på Internet. Standarden används även av MasterCard. Tekniken innebär att när du använder ditt kort för att köpa varor eller tjänster på Internet är det upp till din kortutgivare eller bank att identifiera dig.

Identifikationen görs genom att du anger ett personligt lösenord eller kod vid köptillfället. Via krypterad kommunikation kontrolleras detta av kortföretaget via en speciell säkerhetsserver. Detta lösenord har du själv valt eller fått tilldelat av den bank som givit ut kortet.

Fördelar för dig som konsument att använda en betaltjänst på Internet som erbjuder 3D Secure innebär att du får en möjlighet att verifiera att du är den verkliga kortinnehavaren, vilket innebär mindre risk att kortet används i bedrägligt syfte.

Förskottsbetalning: Detta alternativ är avgiftsfritt.

Du betalar in till vårt Bankgiro 423-0504, och sedan skickar vi dina varor. Tänk på att ange ditt ordernummer som finns på orderbekräftelsen du fått via e-mail. Vi skickar din beställning så fort vi ser att pengarna finns på vårt konto. Det tar vanligtvis 2 bankdagar innan vi ser pengarna.

Välj att betala med Paysonfaktura och få hem dina varor innan du betalar. Då kan du se att det du köpt motsvarar dina förväntningar. Fakturan betalar du inom 10 dagar.

 

Så här fungerar det:

Välj Paysonfaktura i kassan.

Fyll i ditt personnummer och ditt postnummer.

Butiken skickar varan till din folkbokföringsadress.

Så fort butiken skickat varan får du en faktura till din e-postadress.

Du får varan hemskickad och kan titta på den i lugn och ro.

Fakturan betalar du inom 10 dagar.

Avbeställning

En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse härom från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har skickats. Efter denna tidpunkt är du skyldig att ta emot leveransen.

Reklamation

Vid reklamationer rekommenderar vi att du kontaktar Alive Foods kundtjänst snarast så vi kan rätta till felet, du når oss på info@alivefoods.se

Naturligtvis har du garanti på de produkter du köper hos oss. Minst ett år och det gäller alla, privatpersoner och företag.

Meddela oss varför du inte godtar varan samt ange på vilket sätt du anser att varan är felaktig. Är varan felaktig eller felexpedierad ersätter vi dig för eventuella fraktkostnader i samband med reklamation.

Tvist

Vi följer alllmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.

Transportskador

Alivefoods.se ansvarar för transportrisken, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transporten till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till alivefoods.se.

Kunden måste anmäla eventuella transportskador till alivefoods.se kundtjänst inom sju arbetsdagar från det tillfälle då leveransen togs emot. Kunden ansvarar därför för att avemballera och inspektera produkternas skick snarast efter mottagandet.

Om kunden upptäcker en transportskada ska kunden kontakta kundtjänst per e-mail info@alivefoods.se. Observera att produkten inte får användas och att kunden måste behålla produktens emballage, så att detta kan besiktigas vid handläggning av skadeärende.Vi skickar en ny produkt av samma slag eller ersätter varan ekonomiskt efter produkten returnerats rätt packat.

Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse.

Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Kunduppgifter

När du, som är privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Du väljer själv som kund vid slutet av köpet (i kassan) ifall du vill ha ett lösenord och spara dina uppgifter och ”logga in” vid nästa köp.

Vi skyddar dina personuppgifter enligt Personuppgiftslagen, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar. Vi skyddar dina personliga uppgifter och använder endast informationen du lämnat till oss för att genomföra leveranser till dig, samt för att nyhetsbrev till dig om du givit oss medgivande till detta.

Vi kommer aldrig sälja, hyra ut eller på annat sätt dela dina personliga uppgifter till någon annan, och vi följer givetvis de regler som finns i datalagen och personuppgiftslagen.

Vi säljer ej produkter till minderåriga (under 18 år) utan föräldrarnas tillåtelse.

Som registrerad kund har ni rätt att begära: – Att registrerade uppgifter ändras

– Att registrerade uppgifter raderas

To order from another country:

Payment method: We only accept credit card payment at the moment.

Delivery time: Normally it takes 3-8 working days

(the delivery time might be longer due to the local delivery condition) Shipping costs: Denmark – From 59 up to 249 SEK

Finland -From 59 up to 249 SEK

Other European cuntries – From 249 up to 410 SEK

Since Norway is not an EU member there is always a risk of a high custom fee. There is unfortunately nothing we can influence.

Email us at info@alivefoods.se or call +46-521-779700 if you are unsure.

We recommend you leave a cellphone number when you order.

 

Vanliga Frågor & Svar:

1. Kan jag komplettera min beställning i efterhand?

Ja, så länge din order inte är skickad ännu så kan du alltid göra en komplettering, kontakta info@alivefoods.se. Glöm inte att ha ordernumret till hands. Du finner ordernumret på din orderbekräftelse.

2. Kan jag ändra min order?

Ja, så länge din order inte skickats iväg så kan du alltid ändra din order, kontakta oss via email info@alivefoods.se eller via telefon 0521-779700. Vi svarar alltid inom 24 timmar.

3. Hur vet jag att mitt paket har blivit skickat?

Du meddelas via mail när dina varor är skickade från oss. Normalt skickar vi dina varor 1-2 dagar efter du gjort din beställning. Väljer du förskottsbetalning levereras din beställning först när vi mottagit din betalning.

4. Vilka säkerhetsinställningar bör jag ha i min webbläsare?
Du behöver tillåta Cookies samt Javascript för att alla funktioner skall fungera. Upplever du att det inte fungerar är du varmt välkommen att kontakta oss.

vid frågor eller oklarheter så kan du Kontakta oss via:

Email: info@alivefoods.se

Telefon: 0521-779700